21 October 2024

Overheidswijzigingen mobiliteit 2025 op een rijtje

Graag willen wij je informeren over de aankomende overheidswijzigingen per 2025 op het gebied van mobiliteit. De wijzigingen zullen gevolgen hebben voor de maandelijkse leasekosten van het wagenpark en voor het leasebudget van werknemers. In dit artikel lichten we de belangrijkste wijzigingen en de impact ervan toe.

Overheidswijzigingen mobiliteit 2025 op een rijtje

Bijtelling elektrische auto’s van 16% naar 17%

In 2024 is de bijtelling voor volledig elektrische auto’s 16% over een cataloguswaarde tot €30.000,-. In 2025 wordt dit verhoogd naar 17% over een cataloguswaarde tot €30.000,-. Over de waarde boven €30.000,- wordt 22% bijtelling gerekend.

Vanaf 2026 verdwijnt de korting volledig waardoor over de gehele cataloguswaarde 22% bijtelling wordt gerekend.

Motorrijtuigenbelasting voor EV’s en PHEV’s

Op dit moment betalen bezitters van een elektrische auto (EV) geen motorrijtuigbelasting (mrb). Voor plug-in hybride auto’s (PHEV) geldt momenteel een korting van 50% op de mrb. Dit zal vanaf 2025 veranderen.

  • EV’s: In 2025 geldt een korting van 75% op de mrb waardoor bezitters van een elektrische auto 25% van het benzinetarief gaan betalen. Volgens de plannen van de overheid wordt de korting in 2026 verlaagd naar 25% waarna de korting in 2030 helemaal verdwijnt.
  • PHEV’s: In 2025 geldt een korting van 25% op de mrb waardoor bezitters van een plug-in hybride auto 75% van het benzinetarief gaan betalen. Vanaf 2026 vervalt de korting.
  • Elektrische bestelauto’s: In 2025 geldt een korting van 75% op de mrb waardoor bezitters van een elektrische bestelauto 25% van het benzinetarief gaan betalen.

Afschaffing bpm vrijstelling op bedrijfswagens

Vanaf 2025 wordt de vrijstelling van aanschafbelasting (bpm) voor bestelwagens afgeschaft. De tarieven worden dan op dezelfde manier berekend als bij een personenauto en zijn afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig.

Aanpassing bpm op personenauto’s

Het basistarief voor de bpm stijgt per 2025 met ongeveer €200,-. Dit bedrag kan nog worden aangepast op basis van de inflatiecijfers. Het variabele tarief veranderd niet.

In 2025 vervalt de bpm vrijstelling voor elektrische auto’s. Omdat de uitstoot nul CO2 is, is er enkel sprake van een vast bedrag. Dit zal ongeveer €650,- per auto zijn, ongeacht het merk model en gewicht van de auto.

Verder vervalt het aparte bpm tarief voor plug-in hybride auto’s (PHEV) in 2025. De tarieven worden dan op dezelfde manier berekend als andere personenauto’s.

SEBA en SEPP subsidie stopt

Onlangs werd bekend gemaakt dat de subsidiepot voor elektrisch rijden flink is aangevuld.

De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) stopt na 2024. Tot het einde van dit jaar (of zolang de subsidiepot strekt) kun je nog maximaal €5.000,- subsidie ontvangen voor de aankoop of lease van een nieuwe elektrische bestelwagen.

De Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) stopt na 2024. Tot het einde van dit jaar (of zolang de subsidiepot strekt) kun je als particulier nog €2.950,- subsidie ontvangen voor de koop of lease van een nieuwe EV of €2.000,- voor de koop of lease van een gebruikte EV. Bekijk de voorwaarden op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.