22 August 2024

Extra importheffing op elektrische auto’s uit China

De Europese Commissie heeft besloten om per 4 juli 2024 extra importheffing door te voeren op elektrische personenauto’s die in China worden geproduceerd om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Per 31 oktober 2024 zijn de heffingen definitief geworden en gelden voor de komende 5 jaar. Het gaat om extra heffingen oplopend tot wel 38,1%, bovenop de bestaande 10%.

Extra importheffing op elektrische auto’s uit China

Waarom worden de importheffingen verhoogd?

Uit onderzoek constateerde de Europese Commissie dat de Chinese overheid autofabrikanten bevoordeelt met staatssteun. Fabrikanten kunnen in China geproduceerde auto’s daardoor tegen relatief lage prijzen aanbieden in Europa. Om oneerlijke concurrentie met Europese autofabrikanten tegen te gaan, voert de EU hogere importtarieven op in China geproduceerde auto’s.

Definitieve maatregelen

In eerste instantie ging het om voorlopige maatregelen. Per 31 oktober 2024 zijn de heffingen definitief geworden en gelden voor de komende 5 jaar.

Om welke merken/auto’s gaat het?

De extra importheffingen gelden alleen voor volledig elektrische auto’s die met staatssteun in China worden geproduceerd. Dit kunnen ook modellen van niet Chinese merken zijn zoals de Tesla Model 3 en de Volvo EX30. De extra heffing is niet van toepassing op modellen die buiten China worden geproduceerd.

Waarom variëren de heffingen per merk?

De hoogte van de extra importheffing hangt af van de mate van verstoring van de markt én van hoeveel medewerking de fabrikant heeft gegeven aan het onderzoek.

Hebben de extra importheffingen invloed op het leasetarief?

Door de extra importheffingen stijgen de importkosten van elektrische auto’s. De meeste fabrikanten nemen de extra heffingen voor hun rekening waardoor het nauwelijks invloed heeft op het leasetarief en op de bijtelling.

Het kan zijn dat de extra importheffingen op den duur wel invloed gaan hebben op het leasetarief en de bijtelling.

In onderstaand overzicht sommen we de meest actuele stand van zaken per merk op.*

*Wijzigingen voorbehouden. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan de inhoud van dit artikel.

Wij houden eventuele wijzigingen nauwlettend in de gaten en zullen deze zo spoedig mogelijk doorvoeren in dit artikel.

Europese fabrikanten met productie in China


BMW

Model: iX3

Medio november volgt er een update.

Cupra

Model: Tavascan

In de nieuwprijzen is al rekening gehouden met de importheffingen.

Honda

Model: ZR-V

Medio november volgt er een update.

Mini

Model: Cooper Electric, AceMan

In de nieuwprijzen is al rekening gehouden met de importheffingen.

Tesla

Model: Model 3

Medio november volgt er een update.

Volvo

Model: EX30, EX60, EX90

In de nieuwprijzen is al rekening gehouden met de importheffingen.

Chinese fabrikanten


BYD

Model: alle

BYD neemt het grootste gedeelte van de heffing voor zijn rekening waardoor de modellen in 2025 geen extreme prijsstijging krijgen.

MG

Model: alle

MG neemt het grootste gedeelte van de heffing voor zijn rekening waardoor de modellen in 2025 geen extreme prijsstijging krijgen.

Polestar

Model: alle

Polestar neemt het grootste gedeelte van de heffing voor zijn rekening waardoor de modellen in 2025 geen extreme prijsstijging krijgen.

Smart

Model: alle

Smart neemt het grootste gedeelte van de heffing voor zijn rekening waardoor de modellen in 2025 geen extreme prijsstijging krijgen.

Xpeng

Model: alle

Xpeng neemt het grootste gedeelte van de heffing voor zijn rekening waardoor de modellen in 2025 geen extreme prijsstijging krijgen.

Contact

Heb je vragen naar aanleiding van dit bericht? Of wil je graag weten wat de gevolgen zijn voor een reeds bestelde of nieuw te bestellen auto?

Onze leaseadviseurs adviseren je graag.